Marketingtrends van 2023
top of page

Marketingtrends van 2023

De marketingwereld is dynamische branche en volop in beweging. De nieuwe kanalen, strategieën en features schieten als paddenstoelen uit de grond. Maar welke trends zetten door in 2023 en waar moet je op letten voor een succesvolle online bedrijfsvoering?





Toenemend belang persoonlijke uitingen

Een van de belangrijkste trends van 2023 is het toenemende belang van personalisatie en individualisering van marketingboodschappen. Bedrijven zullen hun doelgroep op een persoonlijke manier te benaderen. Door gebruik te maken van data en technologie om individuele profielen van klanten te creëren kan er meer persoonlijkere content ontwikkeld worden.


Groei in voice search

Het gebruik van spraakassistenten zoals Siri en Alexa om online te zoeken zal in 2023 verder toenemen. Dit betekent dat bedrijven hun SEO-strategieën aan moeten passen om te zorgen dat ze goed gevonden worden via voice search. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van lange zoektermen (ook wel "long tail keywords" genoemd) die aansluiten bij de manier waarop mensen via spraak zoeken.


Videomarketing in opmars

Video marketing is al een tijdje een 'hot item' en dat zal in 2023 nog verder toenemen. Steeds meer mensen kijken video's via social media en andere kanalen, waardoor video een belangrijker onderdeel wordt van de marketingstrategie van bedrijven. Met het razendpopulaire TikTok en Instagram Reels mag videomarketing in 2023 niet ontbreken in jouw online strategie. Niet alleen om consistent visueel zichtbaar te zijn, maar ook om merkherkenning op te bouwen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van tutorials, video's met achtergrondinformatie over je producten of diensten, of korte clips met een kijkje achter de schermen van je bedrijf.


Influencer marketing in de lift

Daarnaast zal de populairiteit van influencer marketing in 2023 blijven toenemen. Dit is een vorm van marketing waarbij bedrijven samenwerken met bekende en invloedrijke personen op social media om hun producten of diensten te promoten. Influencer marketing is een krachtig middel zijn om een jonge en betrokken doelgroep te bereiken. Hierdoor wordt influencer marketing een belangrijker onderdeel in een marketingstrategie. Let op: het is belangrijk om te kiezen voor een influencer die bij je bedrijf, merk en imago past.


Inzet van Artificial Intelligence (AI)

AI zal belangrijker worden in de marketingwereld. Steeds meer bedrijven zullen AI gebruiken om hun marketingstrategieën te verbeteren en hun doelgroep beter te begrijpen. AI kan bijvoorbeeld worden gebruikt om gepersonaliseerde aanbiedingen te doen op basis van het online gedrag van klanten, om chatbots te maken voor snelle en efficiënte klantenservice of om de effectiviteit van social media-advertenties te meten.


Meer weten over marketing en hoe je marketing succesvol in kunt zetten voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op!

bottom of page