In 7 stappen naar een winstgevende marketingstrategie
top of page

In 7 stappen naar een winstgevende marketingstrategie

Winstgevende online marketing start altijd met een haarscherpe strategie. Bij het opstellen van een marketingstrategie houd je rekening met alle aspecten van een organisatie. Denk hierbij aan de doelen, budgetten, producten, diensten, klanten en concurrenten. Maar waar start je? Hoe zet je je doelen op papier, onderscheid je je van de concurrentie en scoor je met online marketing? In dit artikel bespreken we in 7 stappen hoe je een succesvolle en winstgevende marketingstrategie opstelt. We gaan dieper in op elke stap en geven tips en trucs om je strategie te laten slagen.



In 7 stappen naar een winstgevende marketingstrategie


1: Doelen bepalen

De eerste stap bij het opstellen van een succesvolle marketingstrategie is het opstellen van doelen. Een goede marketingstrategie heeft duidelijke doelen en is gemakkelijk te volgen. Marketingdoelen kunnen variëren van het verbeteren van de naamsbekendheid van een merk, het verhogen van de omzet of creëren van meer naamsbekendheid. Wanneer je doelen opstelt, is het belangrijk om ze SMART te maken. SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden. Door SMART-doelen op te stellen, kunnen de prestaties gemakkelijk geëvalueerd en bijgesteld worden.


2: Budget vaststellen

Nadat je de doelen SMART op papier hebt, is het tijd om het budget vast te stellen. Het budget is de basis van een marketingstrategie en bepaalt welke activiteiten uitgevoerd kunnen worden. Houd hierbij rekening met de beschikbare financiële middelen. Bepaal welke activiteiten het meest winstgevend zijn. Bij het bepalen van het budget, is het belangrijk om rekening te houden met kosten in de breedste zin van het woord. Denk hierbij aan kosten zoals advertentiebudget, personeelskosten, tools, etc.


3: Doelgroep identificeren

De volgende stap bij het opstellen van een marketingstrategie is het identificeren van de doelgroep. Je doelgroep is de groep mensen die interesse hebben in jouw product of dienst. Identificeer waar jouw doelgroep uit bestaat, welke problemen en welke behoeften ze hebben. Zet deze doelgroep vervolgens om in persona's. Iedere persona bestaat uit unieke demografische eigenschappen en interesses.


4: Stel je waardepropositie vast

Nadat je je doelgroep hebt geïdentificeerd, is het tijd om een waardepropositie te bepalen. Waarom moeten potentiële klanten voor jouw bedrijf kiezen? En waarom niet voor de concurrent? Stel vast waarom en hoe jouw bedrijf waarde levert aan. Je waardepropositie moet kort, kracht en uniek zijn. Daarnaast moet je waardepropositie de vastgestelde doelgroep aanspreken en aanzetten tot actie.


5: Kies de juiste marketingkanalen

Tijd om de juiste marketingkanalen vast te stellen. In stap 1 en 3 heb je je doelen en doelgroep vastgesteld. Bepaal aan de hand van de doelen en doelstellingen welke kanalen het meest geschikt zijn voor jouw marketingstrategie. Houd hierbij rekening met trends en ontwikkelingen van verschillende kanalen.


6: Maak een plan van aanpak

Tijd voor actie! Stel een allesomvattend plan van aanpak samen. Zorg ervoor dat je plan van aanpak een stapsgewijze handleiding bevat voor de uitvoering van je strategie. In je plan beschrijf je tot in detail wie wat wanneer uitvoert en hoeveel tijd hiervoor nodig is. Daarnaast neem je de budgetten op in je plan.


7: Evalueren en bijstellen

De laatste stap bij het opstellen van een winstgevende marketingstrategie is de evaluatie en bijstelling. Zorg ervoor dat je waterdichte data binnenhaalt, voordat je je marketingstrategie in werking zet. Hiermee krijg je inzichtelijk wat je marketingstrategie oplevert en waar er bijgestuurd moet worden. Je kunt de resultaten meten met behulp van verschillende tools, zoals Google Analytics, Facebook Insights, Looker Studio etc.


Na het lezen van dit artikel toch nog moeite met het opstellen van een sterke en winstgevende marketingstrategie? Wij helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

bottom of page